Gyógyászati eszköznek is beállította a cigarettát hevítő dizájnos kütyüjét, az Iqost. Közben nyomult a parlamentben, orvosi konferenciákon és a közösségi médiában.
- Az a több mint 18 ezer kiskorú, aki naponta fogyaszt hevített dohányterméket Romániában, korlátlanul hozzáférhet ezekhez az interneten és a boltokban, holott ezt törvény tiltja.
- Az Iqos gyártója, a Philip Morris logisztikailag támogatja a dohánytermékek szabályozását ellenző egyik leghangosabb egyesületet.
- A vállalat beszivárgott vásárokra és orvosi konferenciákra, ahol az Iqost egyenesen orvosi eszközként vagy a leszokás alternatívájaként reklámozta mindaddig, míg az Orvosi Akadémia és a Román Akadémia keményen nem reagált erre: azzal vádolta őket, hogy manipulálják az orvosokat.
- Számos romániai szakorvosnak ajánlották, hogy vegyen részt a Philip Morris finanszírozta klinikai vizsgálatokban, és mutassák ki az Iqosnak az ő betegeikre gyakorolt pozitív hatásait.
- A Philip Morris által fizetett tanulmányok azt állítják, hogy az Iqos kevésbé mérgező, mint a hagyományos cigaretta, azonban független jelentések, például az olasz Közegészségügyi Intézeté rácáfolnak a dohányipari óriáscégre.
- Románia is végezhetne ilyen vizsgálatokat. A jogi keret adott, az egészségügyi miniszterek azonban nem mutattak érdeklődést. Más európai országok már megállapították, hogy a hevített dohány rákkeltő anyagokat tartalmaz, és nem lehet másként reklámozni.
- A Philip Morris nagyszabású reklámkampányokkal népszerűsíti az Iqost kihasználva, hogy a dohányreklámokat tiltó jelenlegi jogszabályok technológiai és szemantikai szempontból elavultak.
- A CFR Călători állami vasúttársaság is hirdette a Philip Morris Románia hevített dohánytermékeit, a szerződés értékét azonban nem volt hajlandó nyilvánosságra hozni.
Jelen cikk a Rise Project Hevített hazugságok című anyagának fordítása, amely 2020 májusában jelent meg. A fordítás része az Európai Bizottság támogatta Stars4Media projektnek, amelyet a Rise Project bonyolít együtt az Átlátszó Erdély, az Átlátszó.hu és a Bivol.bg oknyomozó kiadványokkal.
Felizzó lobbi és koktél-szökőkút
Egy tavaly februári fagyos estén a bukaresti Halucinarium Loft rendezvényteremben jelentős tömeg verődött össze. Néhány száz újságíró, híresség és művész olyan cigarettát ünnepelt, amely felhevíti a dohányt, és amely már négy éve kapható Romániában. A termék neve Iqos, a Philip Morris gyártja, és a vállalat azt állítja róla, hogy 95%-kal kevésbé mérgező, mint a hagyományos cigaretta.
A terem közepén szökőkútból folytak Európa egyik legjobb mixológusának, Rene Soffnernek a különleges italai. A Philip Morris azért hozta őt ide, hogy felejthetetlenné tegye az estét.
Ugyancsak februárban néhány ezer kilométerrel arrébb, Rómában egy olasz oknyomozó újságírócsoport olyan forrással találkozott, akitől megszerezte az ország közegészségügyi intézetének jelentését. Ezt a dokumentumot sokáig rejtegették a nyilvánosság elől, mivel ellentmond a Philip Morris globális kampányának, amely az Iqost a dohányzás kevésbé mérgező alternatívájaként tünteti fel.
Romániában még nem készült hasonló tanulmány. Mindössze annyit tudunk, hogy a cigaretta évente több mint 40 ezer embert öl meg, mely egy Torda méretű város lakosságának felel meg. A Philip Morris pedig agresszíven népszerűsíti saját Iqos-tanulmányait a hazai orvosi konferenciákon.
A vállalat támogatta, klinikai vizsgálatokat folytató két cég egy hónappal a Halucinarium Loftban tartott parti előtt felvette a kapcsolatot az ország több szakorvosával, hogy meggyőzze őket, teszteljék az Iqos pozitív hatásait a dohányzás okozta betegségekben szenvedő pácienseiken. A kísérlet jelenleg is zajlik.
Akárcsak a Philip Morris lobbija, amellyel a romániai jogalkotási folyamatot igyekszik befolyásolni. A RISE által megszerzett dokumentumokból kiderül, hogy a multinacionális vállalat részt vett a dohánypiac szabályozását ellenző kereskedők leghangosabb egyesületének felfuttatásában.
Az új hullám és a hamis ígéret
Ciprian diák Bukarestben. Gőzölgő kávé mellett komótosan kivesz a zsebéből egy doboz cigarettát, rágyújt, és azonnal beleszippant:
„Nyolcadikos vagy kilencedikes voltam, amikor elkezdtem dohányozni. Érzelmileg nehéz időszakon mentem keresztül, és azért szoktam rá, mert azt hittem, a dohányzás gyógyír lehet az állapotomra. De a hevített dohány esetében mondhatom, hogy a közösségi befolyás is működött.”
Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) Romániát világviszonylatban a negyedik helyre sorolja a 17 év alatt dohányzó fiatalok arányát tekintve, a piackutatások pedig azt mutatják, hogy a cigaretták új generációja – a hevített dohány – jelentős hatást gyakorolt rájuk.
Elcsábulva a köztéri reklámoktól és a dohányhevítő készülékek high-tech formájától, több mint 18 ezer, 13 és 15 év közötti gyermek naponta fogyaszt hevített dohányterméket Romániában, és ezeket gond nélkül megvásárolhatja a boltokban vagy az interneten. Körülbelül ugyanennyi gyermek jár gimnáziumba Vaslui-ban. Hivatalosan az iparág azt állítja, hogy csak a felnőtteket célozza meg, és a fiatalok körében megelőzési kampányokat folytat.
Nálunk kétféle hevített dohány kapható: az Iqos (ezt a Philip Morris gyártja, és 2015-ben dobták piacra), illetve a Glo (ezt a British American Tobacco gyártja, és 2017 óta elérhető). Ezt a speciális cigarettát elektronikus készülékbe helyezik, amely a dohányt nem elégeti, hanem felhevíti, a kibocsátott anyagokat pedig a dohányos, a hagyományos füsthöz hasonlóan, belélegzi. A különbség tehát csak a hőkezelésben van.
Mivel a termékekben a dohány nem ég, Románia nem szabályozta a promóciójukat és értékesítésüket. Miért? Mert a hatályos törvény a dohányzást kizárólag „dohányégésként” írja le. Így tehát tíz évvel azután, hogy magának a dohánynak a reklámozását betiltották, a Philip Morris erőteljesen reklámozza az Iqost kültéri óriásplakátokon, online kiadványokban, rendezvényeken és koncerteken. Ciprian, 18 éves interjúalanyunk a saját bőrén tapasztalta ezt meg:
„A kampány hatására én és az osztálytársaim bizalmat szavaztunk a terméknek. Az Iqost alapból a cigarettához társítod, nem teszel különbséget, a fejedben a kettő ugyanaz, de ha azt látod, hogy egyetlen más márka sem reklámoz dohányterméket, és az egyetlen, amit reklámoznak, az az Iqos, ösztönösen azt gondolhatod, hogy az minőségileg jobb, biztonságosabb.”
Ciprian tavaly, a cikk megjelenésének évében érettségizett, és az egyik bukaresti diákszövetség elnöke volt. Lazán beszélt arról, hogy ezek a termékek milyen hatással voltak a generációjára, és elmeséli, hogy azokat kiskorúként is minden további nélkül meg tudta vásárolni, noha a Philip Morris a honlapján, a webáruházban azt állítja, hogy a termékeket kizárólag személyi igazolvány alapján szállítják ki.
Ciprian a készüléket a www.iqos.ro oldalon rendelte meg, és a futár házhoz szállította. Készpénzzel fizetett, és senki nem kérdezte, hogy hány éves. „A többiek ugyanígy jártak el. Soha nem hallottam, hogy bárkinek is problémái adódtak volna” – mondta Ciprian.
A RISE-nak adott válaszában a Philip Morris Románia azt állítja, hogy az Iqos (a készülék) és a Heets (a hozzá tartozó cigaretta) kizárólag felnőtt dohányosok és nikotinfogyasztók számára készül, illetve hogy kereskedelmi tevékenységeit az úgynevezett Legjobb konverziós gyakorlatok útmutatója szabályozza.
6 perc + 1 kiskorú = egy IQOS
A RISE tesztelte Ciprian történetét és a Philip Morris vállalását.
- Ellenőriztük, hogy a hivatalos iqos.ro honlapon kiskorú vásárolhat-e Heets cigarettát, amely kifejezetten az Iqos készülékhez készült. Az ilyen jellegű ügyleteket tiltja a törvény. Ebben Larisa, egy 17 éves, 11. osztályos diáklány volt a segítségünkre. Néhány perc alatt létrehozott egy fiókot, és rendelt egy karton cigit. Két nappal később a futár átvette a pénzt, és nem kérte a személyi igazolványát. Éppen úgy, ahogy Cipriannal történt.
- Iqos készüléket és Heets cigarettát vásároltunk közvetlenül az Iqos alkalmazottaitól a nagy áruházakban. A Philip Morris azzal büszkélkedik, hogy 24 megyében és Bukarestben összesen 38 „Iqos-szigettel”, értékesítési ponttal rendelkezik.
Larisa már első alkalommal sikerrel járt a bákói Arena Mall bevásárlóközpontban, ahol ráadásul nagyszerű ajánlat várta: ajándékba kapott egy Iqos készüléket és négy csomag Heets mentolos cigarettát, 40 euró összértékben. Az alatt a hat perc alatt, amíg ott tartózkodott, az alkalmazott nem kérte el a személyi igazolványát. Egy Iqos elszívása is hat percig tart.
Cipriant ez egyáltalán nem lepte meg: „Tényleg csak az volt a lényeg, hogy az ügyfelük legyél, nem számított, mennyit veszítenek. Ingyenes csomagokat, ingyenes készülékeket adtak, hűséges vásárlókká tettek, válaszoltak a kérdéseidre, pont mint a bankban.” Menőnek érezte magát.
Nyalóka a tüdőnek
A Philip Morris már a ‘60-as években is rendelt tanulmányokat a 12 és 13 évesek dohányzásáról, hogy jobban megértse a szokásaikat.
„A mai tinédzserek a jövőbeli potenciális vásárlóink, és a dohányosok zöme tinédzserként szívja el az első cigarettát. A Philip Morris számára nagyon fontos a tizenévesek dohányzási szokásainak elemzése”
– fogalmaz egy belső Philip Morris-elemzés a ‘80-as évek elejéről. Ez az érdeklődés négy évtizede lankadatlan. Az internet megjelenésével csak a marketinges módszerek változtak.
A Philip Morris mostanra már több millió eurót fektetett be az Iqos romániai közösségi médiában történő népszerűsítésébe. 2018-ban például több tucat influenszer, köztük sok tinédzser több százezer rajongóval és követővel lett az Iqos-termékek népszerűsítője és márkanagykövete az Instagramon és a Facebookon.
A terméket divatos kiegészítőként, a modern élet kulcselemeként mutatják be. Vizuálisan a szórakozással, egzotikus tájakkal, nyaralással, pihenéssel és játékkal társítják. Egyes Instagram fiókok, például az Iqos Stories, olyan fotókat tettek közzé, amelyeken a Heets cigaretták az Iqos készüléket a kezében tartó tinilány által elfogyasztott nyalókák mellett bukkannak fel. Ezeket az oldalakat időközben törölték.
2019-ben a Reuters arról készített tényfeltáró anyagot, hogy az Iqost nagyon fiatal hírességek népszerűsítették pénzért. Ez arra kényszerítette a Philip Morris International vállalatot, hogy felfüggessze a nemzetközi marketingkampányát. A dohányipari vállalat azt állította, hogy belső szabályzata szerint az Iqos-nagyköveteknek 25 évnél idősebbnek kell lenniük, és bejelentette a VIP személyeknek történő kifizetések leállítását is.
A Stanfordi Egyetem Orvostudományi Kara nemrégiben átvilágította, milyen módon népszerűsítik az Iqost nemzetközi szinten. Románia – ahol a központ által kiadott közlemény ellenére a 25 év alatti fiatalokat célozzák meg – a vizsgált országok között szerepelt.
Cristina Zaiu egyike volt a Stanford tanulmányában említett felhasználóknak. 2019 augusztusában töltötte a 23-at, és Iqos-hoszteszként dolgozott a kolozsvári Philip Morris értékesítési ponton. Instagram-posztjait több, az Iqoshoz kapcsolódó oldal és platform is átvette. 2019 októberében, hat hónappal azután, hogy a Philip Morris bejelentette, felfüggeszti a kampányt, a vállalat alkalmazottja szelfiket töltött fel az Instagramra, amelyeken Iqost szív. További példa a 25 év alatti márkanagykövetekre Larisa Ilieș, a vállalat egy másik hosztesze.
A Philip Morris Románia azt állítja, hogy már nem fizet a hírességeknek a közösségi médiában megjelenő posztokért, viszont alkalmazottainak és partnereinek alsó korhatára a 19 év. Ez ellentmond a központi Philip Morris megközelítésének, ahogyan azt megfogalmazta a RISE-nak adott válaszban: „Az IQOS fő célcsoportja a 30 év feletti korosztály”.
A kíváncsiaknak ingyenes
„Nézzék csak meg a cigarettát hevítő eszközöket. Olyanok, mint valami kütyük, mobiltelefonok – rózsaszín, piros, fehér, minden ízlést kielégítenek. Vonzzák a fiatalokat. Egy államtitkár kollégám mesélte, hogy a lányának az iskolában már volt hevített cigarettás terméke, ez a gyermekek társadalmi státuszához tartozik. A kétkártyás telefonokhoz hasonlóan most már olyan rendszerek vannak, amelyek lehetővé teszik, hogy egyszerre több cigarettát is lehessen hevíteni és fogyasztani. Mindez agresszív reklámpolitikára utal” – mondta Raed Arafat a RISE újságíróinak.
A belügyminisztérium államtitkára 2018-ban a Facebookon tett közzé egy fotót egy Iqos-reklámokkal teleragasztott belvárosi metróállomásról, és bírálta a reklámot. Az Egyetem téri aluljáró összes oszlopát gyakorlatilag kitapétázták, de a plakátok azonnal eltűntek, amint kitört a botrány.
„Engem leginkább az döbbentett meg, ahogyan az aluljárót teljesen beborították, és hogy azt írta a plakátokon, hogy próbáld ki ingyen. Mi van?! Mi ez, ha nem meghívó, toborzás? Azt állítják, hogy 18 éven felülieknek szól, de tudjuk, hogy a 15-16-17 éveseket vonzza. Azt mondom, hogy 18 éves vagyok, és senki sem ellenőrzi a személyimet. Ez döbbentett le teljesen: »Próbáld ki ingyen!«” – magyarázta Arafat.
A személyi iránti közönyt megerősíti egy Iqos-placer is. Ő olyan alkalmazott, aki arra szerződött, hogy Iqos készülékeket és Heets cigarettákat adjon el vagy osszon szét ingyenesen. A Philip Morris 2019-ben ingyenes kipróbálási lehetőséget biztosító kampányt indított Románia nagyvárosaiban, mondta a férfi, és számos partnerüzlet kapott termékbemutató standot az alábbi üzenetet tartalmazó szórólapokkal: „Szívesen kipróbálnád az Iqost ingyen, otthon? Hívd ezt a számot:………”
A kampány 2020-ban is aktív volt, a szolgáltatás pedig elérhető volt online. Az érdeklődők felhívják a megadott számot, vagy regisztrálnak a honlapon az ingyenes kipróbálási lehetőségért. Egy alkalmazott időpontot ad a találkozóra, és az ügyfél pár hétre megkaphatja a készüléket néhány Heets-csomaggal együtt. Csakhogy – mondja az alvállalkozó – nem minden ügyfél mutatja fel a személyi igazolványát a találkozón.
Sőt, a kiskorú megadhatja az édesanyja vagy édesapja személyi számát is, ha tudja kívülről. A férfi szerint az elektronikus táblagép felismeri, ha a személyi szám valódi, de nem tudja összekapcsolni a személy nevével. Az értékesítési nyomás egyeseket arra késztetett, hogy megszegjék a szabályokat. Ő is átverte a rendszert.
„Néha ráhibáztam, mert nem mindenki adta meg a személyi számát, én pedig beírtam néhány számot, és működött.
Kezdetben egy ügyfélnek nem adhattunk egynél több Iqost. Most mehet a második, a harmadik, a negyedik is. Amennyit csak akarsz.
Egyszer egy hölgy felhívott, hogy szeretne egy Iqost. Találkoztam a hölggyel, a gyermekével volt, és azt mondta: »A készülék neki lesz, nem nekem. Jobb, mintha rendes cigit szívna a társaival az iskola mosdójában.« Mit mondhatnék neki, hiszen úgyis megveszi máshol!” – mesélte az alvállalkozó.
Füstfüggöny
„Szeretnék hinni abban, hogy ritka eset, amikor a szülő cigarettát vesz a gyermekének. Vannak ilyen helyzetek is, de remélem, hogy kevés” – reagált Ramona Brad, a 2035, dohánymentes Románia elnevezésű projekt igazgatója.
Elmondta, világszerte Romániában az egyik legmagasabb a kiskorú dohányosok aránya, és úgy véli, hogy a hevített dohány népszerűsítésének legveszélyesebb hozadéka a dohányzás normalizálása. Hirtelen egy nemkívánatos és halálos dologból ez a szokás divattá válik a szabályozatlan marketing miatt.
„A 13-15 éves kor a beavatás kora, a tinédzsereket azért befolyásolják, hogy dohányozni kezdjenek. Ha ez már 13 éves korban megtörténik, a gyermekgyógyászat és a tudomány egyértelműen azt állítja, hogy a nikotinfüggőség kialakulása visszafordíthatatlan lesz”
– magyarázza Ramona Brad. Hozzáteszi még, hogy a dohányipar a dohányzásellenes kampányokra hivatkozva oktatási programok bevezetésével igyekszik bejutni az iskolákba. És valóban, a Philip Morris neve is kapcsolódik egy ilyen romániai programhoz.
Tavaly novemberben a Fiatalok a Fiatalokért Egyesület felvette a kapcsolatot az Egészségügyi Minisztériumnak alárendelt hatóságokkal, hogy bemutasson egy dohányzásellenes projekttervet a 2019–2020-as tanévre, 12 bukaresti iskolában. Adina Manea, az egyesület igazgatója kezdetben tagadta, hogy bármilyen kapcsolata lenne a dohánygyártóval: „A Fiatalok a Fiatalokért nem indított és soha nem is fog olyan dohányzásmegelőzési programot indítani a középiskolákban, amelyet dohányipari vállalatok, köztük a Philip Morris, finanszíroznak”.
Egy második, némileg árnyaltabb e-mailben Manea megerősítette, hogy voltak „megbeszélések a Philip Morrisszal, de ezek soha nem konkretizálódtak”. Csakhogy a program mottója ugyanaz volt, mint amit a Philip Morris az Iqos-termékek népszerűsítésére szolgáló kampányában használ: „Ha nem dohányzol, ne kezdj bele! Ha dohányzol, szokj le róla!”
2019 áprilisában a Philip Morris elindította az Unsmoke elnevezésű, világszintű marketingkampányát, amely a hevített dohánytermékek használatára ösztönöz. Romániában a kampány még a CFR Călători állami vasúttársaság infrastruktúrájából is profitált, hiszen ez szerződést kötött a Philip Morris Románia partner reklámügynökségével, és a személyszállító kocsikon népszerűsítette a hevített dohányt tavaly január–februárban.
A CFR PR- és marketingirodája kezdetben tagadta a szerződés létét, de később újból megkeresett bennünket, és elismerte, hogy valóban léteznek aláírt dokumentumok. Az együttműködés értékét nem közölték velünk. Mindössze ennyit: „Kijelentjük, hogy vállalatunk kampányt folytat a dohányzás visszaszorítására az alábbi üzenettel: »Ha nem dohányzol, ne kezdj bele / Ha dohányzol, szokj le róla / Ha nem szoksz le róla, változtass«”.
Pontosan ez a Philip Morris Iqos-reklámja is. Egyébként az említett reklámszerződés 5.9. cikke kimondja, hogy „a promóciós anyagok nem reklámozhatnak kábítószert vagy dohányterméket”. A CFR tisztviselői nem tértek vissza további magyarázattal.
Elektronikus átverés
Az általunk megkérdezett Iqos-alvállalkozó szerint a Philip Morris hatékony marketingstratégiájával kijátszotta a dohánytörvényt: „Nem a Heets cigarettát reklámozták, hanem az Iqost, mert az elektronikus. Soha nem fogják azt írni, hogy »próbáld ki a Heetset, kapsz tőlünk öt csomagot ingyen«. Azt mondják, »próbáld ki az Iqost«. Úgy fogalmazták meg, hogy jogi szempontból védve legyenek. Ez egy álcázott promóció. Az Iqos nem dohánytermék, hanem egy elektronikus készülék, de a Heets nélkül használhatatlan. Spekuláltak, és profitot termelnek.”
Nem csak Románia esett e szójáték csapdájába, más országok jogalkotása is ugyanebben a paradigmában zajlott. Az Egészségügyi Világszervezet Dohányzás-ellenőrzési Keretegyezménye, amelyet hazánk is aláírt, kifejezetten tiltja a „dohánytermékek vagy a dohányfogyasztásra használt termékek kereskedelmi kommunikációjának és promóciójának minden formáját”. 2018 októberében Genfben a keretegyezmény szakemberei kifejtették, hogy az új, hevített dohánytermékek ezen törvénycikk alá tartoznak, így a reklámokat és a népszerűsítést be kell tiltani.
„Romániának mint az egyezmény aláírójának igazodnia kellene a jogszabályok ilyen felülvizsgálatához, hogy a saját törvényei is megfeleljenek a reklámok betiltására vonatkozó ajánlásnak” – véli Ramona Brad aktivista.
Az általa vezetett 2035, dohánymentes Románia egyesület javaslatot tett az új generációs termékek értékesítéséről és népszerűsítéséről szóló törvény módosítására. 2019-ben pedig az USR szenátorainak és képviselőinek egy csoportja állt elő egy ilyen törvényjavaslattal. A kezdeményezés egyebek mellett a dohányzást úgy definiálja, mint „a termék használata során kibocsátott károsanyag önkéntes belélegzése”, és így a hevített dohánytermékekre is kiterjeszti a fogalmat. Ugyanakkor tiltja a reklámozást, a terméktesztet és az ingyenes ajánlatokat.
„Az emberek nem értették meg, hogy mi megpróbáljuk betiltani a hevített dohány és a párologtatók használatát nyilvános helyeken, nota bene: látjuk a katasztrófákat és tragédiákat, amelyekért ezek felelősek. Bizonyítékaink vannak arra nézve, hogy e szokás társadalmi elismerése az egyik olyan tényező, amely a nemdohányzókat is hajlamosítja a dohányzásra” – nyilatkozta Adrian Wiener szenátor, a kezdeményezők egyike. A törvényjavaslatot a szenátus hallgatólagosan elfogadta, jelenleg a képviselőházban várja a végső szavazást.
Fedőszervezetek
Wiener szenátor szerint a parlamentben erősen érezhető a dohányipar beavatkozása a jogalkotási folyamatba az új törvénytervezetnél: „Az ő érdekeik összeegyeztethetetlenek a közérdekkel, a közegészségügyi érdekkel. Mi csökkenteni akarjuk a dohányosok számát és a dohány mennyiségét, ők pedig növelni. Erről nem tárgyalunk, ezért minden beavatkozás törvénytelen.”
Még az Egészségügyi Világszervezet is arra kéri az iparág lobbistáit, hogy az érdekellentét miatt maradjanak távol a törvénykezdeményezésektől és a közpolitikáktól. A nemzeti hatóságokat szintén felszólítja, hogy ne engedjenek beleszólást a jogalkotási folyamatba.
És mégis:
„Vállalatunk egyik fő célja, hogy befolyásolja a jogszabályi kereteket minden olyan országban, ahol tevékenységet folytatunk, és ezt a politikai környezet alakításával tesszük”
– mondta Steve Parrish, a Philip Morris alelnöke 1995-ben, három évvel az Iqos elődjének, a hevített dohány első generációjának a piacra dobása előtt. Parrish stratégiája a következő volt: „harcoljunk okosan, néha álljunk ellen, máskor kövessünk alternatív jogszabályokat, megint máskor pedig szüntessük meg a szabályozásra való ösztönzést kiváltó problémát”.
A Philip Morris belső dokumentumaiból pedig konkrét cselekvési tervek derülnek ki: a vállalat céljait támogató fedőszervezetek létrehozása és finanszírozása. Ezek általában a kiskereskedőket védő szervezeteknek állítják be magukat.
Ezt a politikát Romániában is alkalmazták, ahol a vállalat részt vett a Romániai Kis- és Középkereskedők Országos Egyesületének (Asociația Națională a Comercianților Mici și Mijlocii din România – ANCMMR) létrehozásában, valamint tagok toborzásában az országos befolyás elérése érdekében. Az ANCMMR pillanatok alatt a dohánytermékek szabályozását ellenző egyik leghangosabb szervezetté vált Romániában, elnöke pedig Cora Muntean, az Evenimentul Zilei újságírója, aki korábban élesen kritizálta az Iqos-reklámok miatt felháborodott Raed Arafatot.
Az ANCMMR 2015-ben a dohányipar érdekeit képviselte amikor a parlament a nyilvános helyeken való dohányzás betiltásáról szóló törvényjavaslatot vitatta. A szervezet arra hivatkozott, hogy az intézkedés a lakótelepi kis boltokat sújtaná. A valóságban azonban a dohányipari vállalatok nyeresége a törvénymódosítás után megnőtt.
Ugyanígy történt 2019-ben is. Közvetlenül az új, hevített dohányra is kiterjedő törvénytervezet megjelenése után az ANCMMR a javaslatnak a kiskereskedőkre gyakorolt negatív hatását emelte ki. „Sehol nem jelenik meg az, hogy ezt az egyesületet a dohányipar támogatja, vagy hogy az egyesület az ő érdekeit képviseli, de innen-onnan kimásolt szövegeket küld a parlamenti képviselőknek, felsorakoztatva az iparág érveit” – jegyezte meg Ramona Brad aktivista.
2013-ban, az egyesület megalakulásakor a Philip Morris bukaresti vezetősége arról értesítette az alkalmazottakat, hogy teljes mértékben támogatja az ANCMMR-t. A szervezetre jó példaként hivatkoztak, mert ellenezte a vékony és mentolos cigarettákat betiltó európai irányelv alkalmazását.
Annak érdekében, hogy minél több tagot toborozzon ebbe a szervezetbe, a Philip Morris vállalta, hogy több mint 26 ezer partnercéghez juttat el toborzó szórólapokat. Vidéken és a fővárosban dolgozóknak pedig személyenként legalább 15 új tagot kellett gyűjteniük. Ezenkívül a „profitklub” tagjai, akik csatlakozni kívántak az egyesülethez, ajándékot kaptak a Philip Morristól a meghívás elfogadásáért.
A Philip Morris alkalmazottainak küldött e-mailekben szereplő Word-dokumentumok metaadatai azt mutatják, hogy a toborzási műveletet Vlagyimir Vasziljev – a romániai stratégiai és szabályozási részleg akkori vezetője, jelenleg a Philip Morris International vállalati ügyekért felelős vezetője – tartotta a kezében. Vasziljev feladata az volt, hogy begyűjtse az összes információt azokról, akik beleegyeztek abba, hogy az egyesület tagjai legyenek, és adatbázist készítsen róluk.
Arra a kérdésre, hogy finanszírozzák-e vagy logisztikailag támogatják-e az ANCMMR-t, a Philip Morris Románia vezetői nemleges választ adtak, de „üdvözlik az üzleti közösség együttműködését a törvényes üzleti érdekek előmozdítása érdekében”. A válasz még csak nem is utal az ANCMMR-tagok toborzására.
„Hogy a Philip Morris részt vegyen az általa vezetett egyesület tagtoborzásában?! Ilyen nincs!” – kiált fel Cora Muntean, az egyesület elnöke. Az anyagiaknál azonban ellentmond a vállalatnak: „Volt néhány projektünk, amelyet a Philip Morris támogatott. 2015-ben volt néhány olyan rendezvény, amelyen részt vettek. Szerveztünk olyan eseményt is, ahol ők fizették a termet. De hogy pénzt adjanak az egyesületnek, olyan nem fordult elő.”
Vannak más kiskereskedelmi szervezetek is, amelyek a dohányipart támogatják a törvényi szabályozások terén. Éppen akkor, amikor az új tervezet a képviselőházhoz került vitára, hivatalosan is beindult egy új szervezet: a Koalíció a Szabad Kereskedelemért és Kommunikációért (Coaliția pentru Libertatea Comerțului și a Comunicării – CLCC), amelynek több mint ezer tagja van, köztük az óriások: a Philip Morris, a British American Tobacco és a Japan Tobacco. A törvényjavaslat egyeztetéseire az ANCMMR is eljött, hogy elismételje a jogalkotási kezdeményezés kisvállalkozókra gyakorolt negatív hatásait.
A CLCC első sajtóközleménye a törvényjavaslatot és annak a dohánytermékek új generációjára vonatkozó korlátozásait támadta: „A kezdeményezés kereskedelmi akadályokat vet az új termékek piacra lépése elé, beleértve az alacsony kockázati potenciállal rendelkező új termékek bevezetését is, ami súlyosan érinti az innovációt, a kereskedelem szabadságát és a versenyt.”
Ezt az ötletet a Philip Morris a román parlamentben folytatott vitákon is felkarolta és felhasználta a javaslat ellenzésére, annak ellenére, hogy az Egészségügyi Világszervezet előírja számukra, hogy ne avatkozzanak bele a közegészségügyi politikákba.
„Az egyezményt, amelyhez Románia még 2006-ban csatlakozott, most lábbal tiporják, legalábbis a szenátusban. Egy az egyben ez történt. A román állam magára vállalta, hogy a dohányra vonatkozó összes közegészségügyi szabályozást megvédi az iparági beavatkozástól. Ez benne van a törvényben. És az iparág minden vitán, minden bizottságban jelen volt” – mondja Adrian Wiener szenátor.
A vállalat aktív részvétele a parlament hivatalos dokumentumaiból is kitűnik. Az információs és kommunikációs technológiák bizottsága 2019. novemberi ülésének jegyzőkönyve például a Philip Morris képviselőinek az alábbi álláspontját tanúsítja: „a tervezet számos negatív hatást gyakorol a piacra (…) megváltoztatja a reklámra vonatkozó jogszabályokat, és lenullázza az iparágnak többek között a kutatási beruházásait”.
A „kevesebb káros hatás” csele
A Philip Morris International azt állítja, hogy az elmúlt 12 évben több mint 7 milliárd dollárt fektetett be új, füstmentes dohánytermékek kutatásába és fejlesztésébe, amelyek közül a legismertebb az Iqos. A vállalat szerint a termék kevesebb kockázatot jelent a dohányosok számára, mivel az Iqos „átlagosan 90-95%-kal kevesebb káros anyagot termel, mint a cigaretta”. És ezt az általa fizetett tanulmányokra alapozva állítja.
Független kutatók szerint azonban a dohányipari óriás által finanszírozott tanulmányok nem bizonyították, hogy az Iqos dohányosokra gyakorolt egészségügyi hatásai sokkal kisebbek lennének a hagyományos cigarettákhoz képest, sőt arra figyelmeztetnek, hogy az Iqos hatása akár még jelentősebb is lehet.
Romániában még mindig a cég reklámnarratívája működik. A Közegészségügyi Igazgatóság legutóbbi elemzése szerint a hevített dohány elterjedésének egyik fontos oka az, hogy azt „kevésbé károsként” reklámozzák.
Ez egy pszichológiai játék – véli Magda Ciobanu tüdőgyógyász, aki egyben az Egészségügyi Minisztérium szakértője az Európai Bizottságban:
„A cigarettagyártók megpróbáltak olyan termékekkel előállni, amelyekre azt mondhatják: »igen, rossz, de kevésbé rossz«. Ezek az alternatívák egyértelműen az emberi pszichére hatnak, ugyanis ha választhatunk egy szokásról való teljes lemondás és egy enyhébb változat között, nyilvánvaló, hogy az utóbbit választjuk.”
A legnagyobb nyomás azonban az orvosi szakmára nehezedik.
„Az iparág így gondolkodik: a tudósok miatt nekünk veszteségeink vannak, mert ők mindenféle tanulmányokkal állnak elő. Hogyan harcoljunk ellenük? A saját fegyvereikkel. A tudósok tanulmányokkal érvelnek, érveljünk mi is azokkal. És a gyártók a tudósokéhoz nagyon hasonló nyelvezetet kezdtek el használni. Az ártalomcsökkentés, a harm reduction fogalmát használták, amely könnyen érthető a lakosság, a tudományos közösség egy része és a kábítószerekhez nem nagyon értő orvosok számára egyaránt” – magyarázta Magda Ciobanu.
A Philip Morris belső dokumentumaiból, amelyeket 2019-ben a Reuters hozott nyilvánosságra, megismerhetjük az Iqos orvosi eszközként való elismertetését célzó stratégiájukat. Hogy miért van erre szükségük? Az uniós dohányirányelv nem vonatkozik a gyógyszerirányelv hatálya alá tartozó termékekre. Ha az Iqost orvosi eszközként ismernék el, akkor többé nem vonatkoznának rá a dohánytermékek forgalmazását drasztikusan szabályozó rendeletek.
Ennek érdekében a Philip Morrisnak 2018-ban az Arad Megyei Kereskedelmi és Iparkamara által szervezett Ar-Medica nemzetközi orvosi vásáron sikerült népszerűsítenie az Iqost. Az esemény Facebook-oldalán az Iqost az első olyan innovációként mutatták be, amely másképp használja a dohányt, a bejegyzést pedig a megyei kereskedelmi kamara is megosztotta.
A szervezők a RISE-nak elmondták, hogy „az Iqos 12 négyzetméteres standdal volt jelen a kiállításon, és termékbemutatókat tartott a látogatók számára”. De hogy lehettek jelen egy orvosi felszereléseket értékesítő vásáron? A válasz: „Nem tudtuk, hogy dohányt használnak, ezért fogadtuk be a céget a kiállításra.”
Harc az orvosokért
Az Iqost több szakrendezvényen is népszerűsítették a román orvosok körében. Erre jó példa a 2018 májusában megrendezett Országos Onkológiai Konferencia. A program keretében a Philip Morris munkatársa, Andrei Ghizdăvescu orvos tartott előadást, aki „a dohányzással kapcsolatos kockázatok csökkentéséről és az új termékeknek e stratégiában játszott szerepéről” beszélt.
Ugyanez az előadás szerepelt a 2018. októberi Országos Családorvosi Konferencia programjában is, amelyet maga az Iqos támogatott.
Egy hónappal később Andrei Ghizdăvescu Bulgáriába ment, és az ottani háziorvosoknak beszélt a hevített dohány előnyeiről. Ghizdăvescu akkoriban a Philip Morris Románia tudományos osztályának a vezetője volt. 2019-ben Dragoș Bucurenci kommunikációs igazgatóval az Unsmoke kampányt népszerűsítette, és nyilvánosan tagadta, hogy a nikotin függőséget okozna.
A Philip Morris jelenléte ezeken a konferenciákon kemény reakciót váltott ki az Orvosi Akadémia részéről, amely azzal vádolta a vállalatot, hogy manipulálja a hozzáférést a tudományos eseményekhez.
„A vállalat arra törekedett, hogy gyengítse az orvosok éberségét, és így csökkentse a dohányfogyasztás elleni küzdelmet. Ez az igazság. Ezeknek a termékeknek a népszerűsítése és forgalmazása, a 90-95%-kal kevesebb mérgező anyag hangsúlyozása, a finom üzenetek a csökkentett káros hatásról és kisebb kockázatról – ez mind manipuláció”
– nyilatkozta a RISE-nak Victor Voicu akadémikus, aki nyilvánosan reagált közvetlenül a rendezvények után.
A Philip Morris azonban ennél is tovább ment. Az év elején két, klinikai vizsgálatokat folytató vállalat megkereste a romániai szakorvosokat, hogy meggyőzze őket arról, hogy vegyenek részt egy olyan vizsgálatban, amely azt hivatott igazolni, hogy a dohányzó betegek krónikus obstruktív légúti betegsége (chronic obstructive pulmonary disease – COPD) lelassul az Iqos hároméves használata után.
A dohányzás a COPD fő oka, és főként a 40 év feletti dohányosoknál fordul elő. A betegség visszafordíthatatlanul károsítja a tüdőt, és gyakran társul tüdőrákkal. A Philip Morris lényegében a hagyományos cigaretták áldozatait használja fel – akiken évente milliárdokat keres – arra, hogy bizonyítsa az Iqos előnyeit.
A RISE felfedezte, hogy mindkét klinikai vizsgálatokat végző cég – az amerikai UBC Studies és az ír Iconplc – ugyanazt a klinikai kutatásvázlatot népszerűsíti, amelyet a Philip Morris International finanszírozott. A romániai leányvállalat szűkszavú válaszában csak annyit közöl, hogy „nem végzett hevített dohánytermékekkel kapcsolatos klinikai vizsgálatokat Romániában”.
Az Iqos hatásainak tesztelésére 2270 beteg pácienst osztanának két csoportra. Az egyik csak hevített dohányt fogyaszt, a másik pedig három éven át továbbra is hagyományos cigarettát szív. Azok a páciensek, akik beleegyeznek az Iqos tesztelésébe, a vizsgálat indulásakor ingyenesen kapnak egy készüléket és egy adag Heets cigarettát, a vizsgálat ideje alatt pedig maguknak kell megvásárolniuk a cigarettát a készülékbe.
Magda Ciobanu tüdőgyógyász egyáltalán nem ért ezzel egyet: „Hogy lehet olyan vizsgálatot végezni, amelyben gyakorlatilag arra bátorítják ezeket az embereket, hogy súlyosbítsák a betegségüket, hogy tegyék lehetővé a betegség negatív progresszióját, azt állítva, hogy az egyik kisebb rossz lehet ahhoz képest, amelyről tudjuk, hogy már rossz? Ez azt jelenti, hogy a beteg nem áll kezelés alatt, így a betegség súlyosbodik. Mindegy, hogy dohányról vagy valami másról van szó. Ezek az emberek meg is halhatnak. Ez teljes mértékben etikátlan, és szerintem kihat az érintettek egészségére is. Ezt a dolgot jelenteni kellene.”
A Philip Morris által finanszírozott klinikai vizsgálatot Anna Gilmore professzor, a Bath-i Egyetem Dohányzás-ellenőrzési Kutatócsoportjának igazgatója elemezte. Ő is rámutat a szakmai etikai kérdésekre, különösen mivel a Philip Morris korábban már végzett egy másik klinikai kutatást, amely fél évig tartott, de Gilmore szerint ezt nem vizsgálták felül teljes mértékben:
„Helytelen egy hároméves vizsgálatot indítani azelőtt, hogy a korábbi eredményeket nyilvánosságra hozták és teljes körűen felülvizsgálták volna. Fontos megértenünk ezeknek a termékeknek az egészségre és a dohányzásról való leszokásra gyakorolt valódi hatását. Ezek a problémák, a Philip Morris hosszú múltra visszatekintő, kutatással kapcsolatos visszaélései és az a tény, hogy nehezen tud orvosokat és pácienseket toborozni, azt mutatják, hogy mindannyiunk érdeke, hogy független tanulmányok szülessenek.”
Az olasz precedens
Egy ilyen független tanulmányt készített az olasz Közegészségügyi Intézet 2019-ben.
A történet azonban 2018 áprilisáig nyúlik vissza, amikor a Philip Morris International felszólította a félsziget hatóságait, hogy ismerjék el, hogy a hagyományos cigarettákhoz képest a hevített dohánytermékek kockázatai minimálisra csökkentek. A szóban forgó intézetben bizottságot állítottak fel a Philip Morris finanszírozta klinikai kísérletek felülvizsgálatára, amely hosszas vita után elutasította a vállalat kéréseit.
„A javaslattevők által bemutatott tudományos adatok nem teszik lehetővé, hogy kétséget kizáróan meg lehessen állapítani az EHTP (elektromos dohányhevítő rendszer) hatását a dohányzókra a dohányzás okozta halálozás és megbetegedés csökkentése szempontjából, illetve a nem dohányzókra és a volt dohányosokra gyakorolt hatását a tekintetben, hogy az EHTP képes-e nikotintartalmú termékek fogyasztására ösztönözni” – olvasható a RAI 3 újságírói által megszerzett, egy évig a fiókban tartott dokumentumban.
Ugyanez a jelentés azt mutatja ki, hogy az Iqos kibocsátotta 12 anyag vagy rákkeltő, vagy valószínűleg genotoxikus. Ami azt jelenti, hogy megváltoztathatja a sejtek DNS-ét, és olyan mutációkat okozhat, amelyek rákhoz vezetnek. A tanulmány szerzői arra a következtetésre jutottak, hogy nincs bizonyíték arra, hogy az Iqos által termelt aeroszol alapvetően biztonságosabb lenne, mint a cigarettafüst.
Magda Ciobanu tüdőgyógyász szakorvos úgy véli, hogy a tanulmány közzététele alapjaiban rengeti majd meg az Iqos-bizniszt: „Ha valamelyik európai uniós ország felbátorodik, és azt mondja, hogy mi ezeket a termékeket ki akarjuk vonni a piacról, akkor ehhez más országok is csatlakozhatnak. Gyakorlatilag ha az olasz kormány értesíti az Európai Bizottságot, hogy ki akarja vonni ezeket a forgalomból, akkor ezt mi is megtehetjük.”
Az olaszok a 2019. novemberi szakértői találkozón, ahol Romániát az Országos Közegészségügyi Hatóság képviselte, be is mutatták az Európai Bizottság előtt a hevített dohányra vonatkozó kutatások összefoglalóját.
Szintén novemberben bátortalan szabályozási kísérletre is sor került. A hazai Egészségügyi Minisztérium keretében albizottságot hoztak létre a dohánytermékek – beleértve a hevített dohányt is – összetevőinek és kibocsátásának, valamint értékesítési feltételeinek az értékelésére. Azonban ez a bizottság már csírájában elhalt, hat hónapon keresztül nem volt semmilyen aktivitása. Még mindig arra vár, hogy rácsatlakozhasson az európai adatbázisokra.
Ami biztos: a Philip Morris hétfejű sárkányként nőtte ki magát Romániában. 2015-től – amikor az Iqos útjára indult Bukarestben – tavalyig a nyeresége 52 millió lejről 218 millió lejre nőtt.
A Heets cigaretta rendkívül jövedelmező, mivel a rá fizetett jövedéki adó hatszor alacsonyabb, mint a klasszikus dohányé. A Philip Morris tehát azt teszi, ami a legegészségesebb a vállalat számára: egyre több követőt toboroz a mézeskalácsba csomagolt erkölcstelenséghez.
„Nyitottak vagyunk, átláthatóak, és felülvizsgáljuk a reklámanyagokat”
A RISE további információkat kért a klinikai vizsgálatokat végző vállalatoktól a Philip Morris International által finanszírozott vizsgálatról, amelyhez romániai orvosokat és pácienseket keresnek. A vállalatoktól nem érkezett válasz.
A Philip Morris Románia viszont kommentálta a RISE-nak a Román Akadémia és az Orvosi Akadémia tisztviselői által felhozott manipulációs vádakat. „A tudományos kutatások eredményeinek szakmai konferenciákon való bemutatása természetes és szükséges gyakorlat, és ha néhány hagyományos kritikusunk amiatt akar bírálni bennünket, hogy nyitottak és átláthatóak vagyunk, akkor ezt a kritikát mi örömmel fogadjuk.”
Az Iqost online népszerűsítő, 19 éves fiatalok alkalmazását pedig a Philip Morris Románia a diszkrimináció tiltására hivatkozva mentegeti. „A reklámanyagainkat felülvizsgáljuk annak biztosításához, hogy ne legyenek vonzóak a kiskorúak számára, és éppen ezen okból kifolyólag nem használunk 25 év alatti vagy ennél fiatalabbnak tűnő modelleket. Ugyanezt a kritériumot alkalmaztuk a közösségi médiában aktív szerepet vállaló személyekkel való együttműködés során is, és ellenőrizzük, hogy tevékenységük ne legyen vonzó a kiskorúak számára. Nem alkalmazhatjuk azonban ugyanazt az életkorra vonatkozó kritériumot a Philip Morris alkalmazottai esetében, mivel az európai és a román jogszabályok korlátozzák az életkoron alapuló diszkriminációt a foglalkoztatásban.”
Ez a cikk a Blowing Unsmoke oknyomozó újságírói projekt része, amelyet az Organized Crime and Corruption Reporting Project a RISE Projecttel és tíz ország tíz másik médiaszervezetével partnerségben futtat.
Fordította: Szabó Beáta