A tavalyi választásokhoz képest az erdélyi magyar pártok idén jóval többet költöttek online hirdetésre. Soós Zoltán kampányába mindent beleadtak, de ki nem találják, ki a második legnagyobb hirdető.
A Facebook által közzétett adatokon alapuló számításunk szerint nagyjából 430 ezer lejt (90 ezer eurót) költöttek az RMDSZ jelöltjei hirdetésekre a nyári hónapokban, illetve az önkormányzati választások idején.
Ez számottevően nagyobb a 2019-es európai parlamenti, illetve elnökválasztásra elköltött pénzösszegnél. Érthető: a koronavírus miatti járványintézkedések a rendezvényeket és a door-to-door kampányt is korlátozták, így felértékelődtek azok az on-line eszközök, amelyekkel a szavazókat el lehet érni.
Hogy könnyebben összeálljon a nagy kép
Tizedannyiból gazdálkodott az RMDSZ ellenzéke
Ha az RMDSZ szemlátomást egyáltalán nem spórolt, az Erdélyi Magyar Szövetség jelöltjei ennél sokkal szerényebb büdzsével, összesen nagyjából 50 ezer lejjel (10 ezer euró) kampányoltak Facebookon. Az EMSZ kampányanyagai is jóval szerényebb kivitelezésűek azoknál a kreatívoknál, amelyeket az RMDSZ politikusai osztottak meg.
A nyilvánosan elérhető adatokból világosan látszik, amit eddig is tudtunk: a marosvásárhelyi polgármesteri szék megszerzésébe apait-anyait beleadtak. Soós Zoltán Facebook-oldalán futó hirdetésekre 47 ezer lejt (tízezer eurót) költöttek, ezzel Soós nemcsak a magyar, hanem országos szinten a többi jelölt közt is a toplista felső részén végzett.
Meglepetés: a második helyezett Borboly Csaba 33 ezer lejjel (6700 euró). A Hargita megyei tanácselnök annak ellenére tolta számolatlanul a pénzt saját maga népszerűsítésébe, hogy erős ellenjelöltje nem volt a választási kampányban, így ezeknek a hirdetéseknek igazából nem volt tétjük.
[irp posts=”28451″ name=”Erdély Analytica: szép summát éget az RMDSZ a Facebookon, hogy rá szavazzunk”]
Az Octopus ismét nagyot kaszált
A listán az RMDSZ és az Erdélyi Magyar Néppárt hivatalos oldalai következnek. Az ötödik és hatodik helyre két Szatmár megyei politikus, Kereskényi Gábor (17 ezer lej), valamint Pataki Csaba (14 ezer lej) került.
Az idei választási kampányban újdonság, hogy a kisfilmek elején egy sor adatot, többek között a kreatívot készítő cég nevét is meg kellett adni. Ugyan nem sikerült az összes filmet végignézzük, de az látszik, hogy az RMDSZ kampányának oroszlánrészét az Octopus Advertising SRL készítette.
[irp posts=”26557″ name=”Haverok, buli, hanta: mutatjuk az RMDSZ-közeli kommunikációs cégeket”]
Erről a cégről korábban már írtunk, és azért tartjuk ezt fontosnak, mert egy ideje ez a cég készíti az RMDSZ és az RMDSZ holdudvarába tartozó különféle civil szervezetek kommunikációs kampányait. Tulajdonosa Márkus András, aki korábban az MTVA-nál és a 888.hu-nál is dolgozott, valamint Kurkó Cecília, az RMDSZ volt külügyi tanácsosa.
Maros megyében a kampányanyagok kisebb részét a Sipos Levente tulajdonában álló Webimage SRL készítette. A Borboly Csaba oldalán megosztott anyagok egy részén a Media Grup Market Adv SRL neve olvasható, melynek tulajdonosa Székely Róbert.
[wp_ad_camp_1]
Trükközik az Erdélyi Magyar Szövetség
Az Erdélyi Magyar Szövetség ravaszul kerülte meg azt a kötelezettséget, hogy feltüntesse a videók készítőit. Az anyagok egy részén megjelenik ugyan a cég neve, de olvashatatlanul apró betűkkel.
Arról jelenleg nem rendelkezünk információval, hogy ezek a cégek mennyi pénzért készítették el a kampányanyagokat. Az azonban biztosra vehető, hogy a produkciós költségek sokkal nagyobbak voltak a hirdetések költségeinél.
Mivel tartunk attól, hogy a Facebookos beágyazás egy idő múlva már nem fog működni, a listáról készült képernyőfotót alább beillesztettük. A Facebook Spending Tracker linkre kattintva az összes hirdető bejön, nevükre kattintva egy sor további információ érhető el, és a hirdetések is megtekinthetőek. Szándékosan vettük be a választási kampány előtti időszakot: sok jelölt már július-augusztusban beindította a kampányát.
Vezető kép: Soós Zoltán Facebook-oldala