Az ideiglenes határátkelők a román oldalon csak szombatonként üzemelnek, így a szomszédos magyarországi és romániai falvak közti forgalom inkább csak ígéret mint valóság.
Update 28.07.2023: Válaszolt a határforgalomra vonatkozó kérdéseinkre a határrendészet nagyváradi regionális igazgatósága. 2022 folyamán a Biharfélegyháza-Pocsaj átkelőn 78 jármű és 168 személy vette igénybe belépéshez. A kimenő forgalom 103 jármű valamint 232 személy volt.
A Körösszeg-Körösnagyharsány átkelőn hasonló időszakban a számok így alakultak: belépések száma 2868 személy, a kimenő forgalom 1755 jármű és 3689 személy.
Amennyiben a forgalom indokolja, a határátkelők nyitvatartását állandósítják, tájékoztatott Laura Bondar szóvivő.
___
Hét közben őzek és nyulak, néha egy-egy traktor jár azokon az utakon, melyeket EU-támogatásokból aszfaltoztak le ezelőtt 8 évvel, azzal a céllal, hogy határátkelőket létesítenek Magyarország és Románia közt, így könnyítve meg a határ menti közösségek mozgását.
A romániai Biharfélegyházát a magyarországi Pocsajjal, valamint a Körösnagyharsányt (RO) Körösszeggel (HU) összekötő utakon 2015 tavaszán készült riportunkhoz képest annyi előrelépés történt, hogy a rozsdás sorompók, beton úttorlaszok helyett mára bódék vannak elhelyezve határőrök számára.
Az ideiglenes határátkelőkön azonban csak heti egy napon, szombaton lehet átkelni reggel 10-től délután 18 óráig 3,5 tonnánál kisebb tömegű járműveknek. A jelek nem arra utalnak, hogy óriási járműforgalom lenne itt: az aszfalton mindenhol a földekről kikanyarodó traktorok által felhordott sarat látni, a biharfélegyházi határátkelőnél az aszfalt repedéseiben sarjad a fű. Határőrnek nyoma sincs ezen a határszakaszon, mely pedig elvileg schengeni határ lenne.
A határátlépés inkább elméleti lehetőség, mint gyakorlati
A helyiekkel beszélgetve kiderül, igény lenne arra, hogy ezek a határátkelők állandóan üzemeljenek. Mindenki azt mesélte, hogy szombatonként ez az út megélénkül, a határátkelőket igénybe veszik úgy a környékbeliek, mind a távolabbról érkezők, nagyon jó lenne ha ezek állandóan üzemelnének.
Az út menti gazdaságokban dolgozó munkások azonban többet nem tudtak mondani az átkelőkről. Többük is igénybe vette már ezeket, azonban így, hogy heti egy nap üzemelnek, az átkelők semmiképp nem részei a mindennapjaiknak.
Az sem jellemző, hogy a két országból napi szinten átjárjanak valamelyik szomszédos átkelőn. Ugyan egyik gazda hallomásból tudott olyan magyarországiról aki nagyobb földterületet bérel a romániai Körösnagyharsány közelében, azonban iskolába, munkába járni, különféle szolgáltatásokat igénybe venni a szomszédos országban egyelőre még nagyon távolinak tűnik. Legalábbis ez a helyzet Biharfélegyháza környékén.
Csak nagy kerülővel lehet eljutni szomszédos településekre
Elég elővenni a Google Maps-et, máris szembetűnik ezeknek az átkelőknek az értelme. A térségben létező úthálózatot a trianoni döntés kettévágta, így sok, addig szomszédos település a határ két oldalára került.
A döntést követő 100 évben ezeket a településeket közvetlenül összekötő utakat aztán nem tartották karban, és határátkelők sem létesültek rajtuk. Így hiába van Biharfélegyháza légvonalban mintegy 10 kilométerre Pocsajtól, a szomszédos településre csak egy 30 kilométeres kitérővel lehet átjutni.
Ugyanez a helyzet Körösnagyharsánnyal és Körösszeggel: a két település légvonalban mintegy 5 kilométerre található egymástól, azonban nincsen közvetlen út közöttük. Egy 15 kilométeres kerülőt kell tegyen az, aki át szeretne jutni.
Az uniós projekt lényegét – a közösségek mobilitását – nem sikerült megvalósítani
A Biharfélegyháza-Pocsaj útszakaszt EU-s forrásból, a HURO program keretein belül újították fel – a projekt összértéke mintegy 6 millió euró volt, a munkálatokat 2015-ben fejezték be. A Körösnagyharsány-Körösszeg útszakaszt ugyanebből a forrásból újították fel, a projekt összértéke 2,4 millió euró volt, és 2013-ban fejeződtek be a munkálatok.
„A határon átnyúló összekötőút megépülése elősegíti a gazdasági kapcsolatok és regionális tevékenységek erősítését, és leegyszerűsíti a gazdasági központokhoz való hozzáférést. A projekt javítja a közösségek mobilitását és a határon átnyúló szolgáltatásokhoz való hozzáférést” – ígéri az egyik projekt indoklása. Mindkét projekt a helyi közösségeket jelöli meg a fő haszonélvezőiként a megjavított utaknak.
A projektek jóváhagyása idején a számítás az volt, hogy Románia hamarosan csatlakozik a schengeni övezethez, így a határátkelőkre nem lesz szükség a magyar-román határszakaszon. Ez azóta nem teljesült, a határátkelők ideiglenes megnyitásáról államközi egyezmény rendelkezik.
Kérdéseinkkel megkerestük a határrendészet nagyváradi regionális igazgatóságának szóvivőjét, Laura Bondart. Többek között rákérdeztünk, hogyan született az a döntés, hogy a két határátkelőt csak szombatonként nyitják meg? Tervezik-e az ideiglenes határátkelőket állandóvá tenni? Arra is kíváncsiak voltunk, hogy hányan kelnek át évente ezeken a határátkelőkön? A május 12-én elküldött kérdéseinkre a szóvivő nem válaszolt – amint befutnak a válaszok, anyagunkat frissítjük.